Menu Paling Simple dan Cepat

Hari ahad ni selalunya adalah hari kemalasan surirumah macam aku...ahahahaha, sebab hari cuti macam ni lah baru aku dapat rehat.
cik suami tak bekerja so boleh take over jaga anak..kire hari cuti untuk si isteri dan hari bekerja untuk si suami..kihkihkihkih
yela mana tak nyer..kalau hari biasa masuk keje shif 24jam kalah orang keje kilang tau!huhuhuhuu

Cuti2 pun dapur nak kena masuk juga, sebab cik suami da request masak kat rumah. Kami memang jarang sangat la nak menapau ke makan lauk2 kat kedai..lagi pun masak sendiri lagi terjamin kebersihan dan kesihatan tak gituwww!!!huhuhu

Lauk yang aku nak masak hari ni senang sangat2 haaa...tak ambil masa yang lama pun untuk korang berada di dapur..ehehehe
kalau korang malas jugak tak tahu la ceq nak kata pa..terkeluaq da bahasa utaqa ceq!ahahahaha


Telur Masak Asam

Bahan :

3biji telur ayam
1biji bawang besar
3cm halia (ikut korang kalau suka boleh letak banyak)
5tangkai cilipadi (ikut tahap kepedasan korang)
1sb asam jawa (aku pakai asam jawa adabi yang tak ade biji)





Mula2 sediakan barang untuk menumis, korang kopek bawang dan halia, hiris ikut cara korang sendiri tak kisah la gaya macam mana yang korang suke..
lepas tu..cili padi tu selalu aku suka hiris kecil2..tapi sebab anak aku yang umur 2thn nak makan skali, so aku tak hiris la sebab tak nak kuah asam ni rasa pedas nanti, so biar jek sebiji2 macam tu nanti nak makan gigit jek buat ulam...lagi layan korang makan nasi nanti!ahahaha




Bancuh air asam jawa dengan air suam,pecah 3biji telur dalam mangkuk dan masuk kan garam skit.
Okay bahan2 semua da ready korang biar tepi dulu, korang goreng telur tu dulu buat telur dadar,da goreng letak tepi.



Panaskan kuali balik letak minyak skit, tumis bawang besar dan halia sampai bawang nampak layu..then korang masuk kan cilipadi gaul2 bagi sebati.



Seterusnya masuk kan air asam jawa yang dah siap bancuh tadi..biarkan sampai mendidih dan masuk kan sedikit gula dan garam mengikut cita rasa masing2. 




Kuah asam tu da mendidih korang tutup api biar 5minit dulu atas dapur tu, lepas da sejuk skit korang simbah kuah tadi atas telur dadar tadi...haa..da siap!!! senangkan!!! semudah abc gituww...ehehehee
Lauk ni sedap makan panas2..bagi korang yang suka makan lambat2 tu..aku sarankan korang asingkan kuah dulu, sebab kalau biar lama nanti telur akan meresap semua kuah..nanti kering pulak kuah asam korang tu...ahahahahaa









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

!!!Cendawan Goreng shedapppp!!

Assalammuailaikum, Hari ini sis nak promosikan satu produk keluaran bumi putera yang sangat sedap! snek ringan sesuai untuk seisi keluarga. ...