Mee Sanggul Untuk Sarapan Pagi...

Hai,


Hari ni aku nak share menu simple berasaskan mee tapi bukan mee kuning biasa tu! nama mee ni 'mee sanggul' mee ni rasa memang tak sama dengan mee kuning biasa tu, pada aku mee sanggul ni lagi sedap dan tak ada rasa kapur macam sesetengah mee kuning kat luar sana. 

Cara masak mee sanggul ni senang jek, bahan2 pun lebih kurang sama jek macam korang goreng mee kuning biasa tu, ikut la citarasa masing2 nak masak macam mana pun. tapi hari ni aku akan share resepi cara aku masak mee sanggul ni....stay tune!


aku masak ni boleh 2orang sekali makan


Bahan2:

4 ketul mee sanggul
8 ekor udang saiz L
Sayur sawi
Lobak merah@karot
5 sudu besar cili kering (yang telah dikisar)
1 biji besar bawang merah & 3 ulas bawang putih (yang telah dikisar)
Sos Tiram
Kicap Manis


Cara2:

Rendam terlebih dahulu mee kuning mengunakan air biasa lebih kurang 5minit macam tula...
kemudian panaskan minyak untuk menumis bahan2 yang telah dikisar tadi, tumis bawang yang telah dikisar sehingga sedikit garing kemudian masukkan cili kering yang telah dikisar, tumis sehingga pecah minyak mengunakan api perlahan.

masukkan sedikit sos tiram dah kicap (korang agak2 jela) garam@perasa tambahan ikut la kalau korang nak masuk, kalau tak nak tak payah sebab sos tiram dah kicap tadi pun dah cukup rasa!
pastu korang boleh terus masukkan lobak merah terlebih dahulu, kemudian masukkan udang, udang dah bertukar warna boleh masukkan mee dan sayur sawi tadi, kacau sehingga sebakti, dah siap!!!




Yang mana tak tahu rupa mee sanggul tu macam mana, boleh tengok gambar ni...ini lah rupa mee sanggul yang aku beli hari tu, actually yang ni aku beli dekat pasar pagi kamunting orang melayu yang jual (produk muslim), dekat tesco pun ada jual tapi lain brand la..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

!!!Cendawan Goreng shedapppp!!

Assalammuailaikum, Hari ini sis nak promosikan satu produk keluaran bumi putera yang sangat sedap! snek ringan sesuai untuk seisi keluarga. ...