Sesuai untuk Minum Petang Bersama Keluarga.


Hai korang!

Hari ni 1st time aku buat tauhu bergedil viral! Boleh tahan juga la rasa, tapi makan sebiji dua pun aku dah kenyang. Sebab terlalu padat dengan kentang dan isi ayam.

Sesuai juga untuk korang yang nak buat menu diet, insyaallah boleh kenyang tanpa nasi! Ahahaha.

Bahan-bahan :

Isi ayam (agak2 korang jela)
1pek (18biji) Tauhu kering
5biji Kentang
3biji Telur
1batang Lobak merah
 Daun bawang/Daun sup

Cara-cara :


Gunting tauhu kering pada 2bahagian, kemudian keluarkan isi tauhu dan asingkan.

Goreng kentang dan asingkan. Kemudian goreng ayam menggunakan nonstick pan, goreng tanpa minyak (aku titiskan minyak bijan sikit untuk bau yang harum) boleh letak air sikit, goreng sampai air kering.

Alihkan isi ayam yang dah dimasak ke dalam bekas lain gaul bersama isi tauhu, biar sejuk. Kemuadian campur kentang yang dah digoreng tadi bersama isi ayam dah tauhu, dan lenyak sampai kentang hancur.



Masuk lobak merah dan daun bawang yang telah dicincang halus ke dalam bahan tadi. Letak sedikit garam dan perasa tambahan.
Akhir sekali pecahkan 1biji telur.



Gaul sebati dan mula menyumbat isi bergedil ke dalam tauhu kering yang dah digunting tadi. Dah siap! Biar seketika di dalam peti sejuk. (aku biar semalaman, buat malam esok baru aku goreng)




Pecahkan 2biji telur dan letak sedikit tepung jagung kacau sebati, celup tauhu bergedil tadi dan goreng mengunakan api serdahana. (pastikan minyak betul2 panas baru goreng).



Dah siap hidangkan bersama sambal kicap power @ cili padi! Sesuai untuk minum petang pada hari cuti bersama keluarga❤.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

!!!Cendawan Goreng shedapppp!!

Assalammuailaikum, Hari ini sis nak promosikan satu produk keluaran bumi putera yang sangat sedap! snek ringan sesuai untuk seisi keluarga. ...