Favourite Suami

Sape2 yang suka makan pedas tu..mehh!! aku nak kongsi resepi kentang sambal power meletop ni!! aku dengan laki aku memang jenis suka makan pedas2 ni...kalau tak pedas macam tak boleh nak telan nasi tu...ehehehehe

Bahan :

10tangkai cili padi (aku suka guna cili padi kampung)
1biji bawang besar
5biji ubi kentang
1gengam ikan bilis (aku guna ikan bilis yang halus2 tu)


cara2 :




                          Blend cili padi bersama bawang besar..lepas da blen korang letak tepi dulu.




Kemudian kupas ubi kentang dan potong mengikut gaya korang sendiri...kalau ikut cara aku ni...aku belah 4bahagian dulu..lepas tu aku potong kecik2 tebal2, da siap potong korang basuh kejap kentang   tu...pastu lumur ubi kentang dengan kunyit dan garam skit, pastu goreng!! aku suka kentang yang       garing...so aku goreng lama skit.




Da selesai mengoreng kentang, korang goreng plak ikan bilis...aku memang suka ikan bilis yang kecik2 macam ni senang nak masak..lagi pun ikan bilis ni lagi sedap. Untuk ibu2 mengandung elok makan ikan bilis kecik ni tinggi protien tau!!! ok da siap goreng angkat letak tepi.




Dengan mengunankan minyak yang sama...korang tumis bahan yang da blend tadi, tumis sampai pecah minyak mengunakan api yang sederhana...da pecah minyak baru la korang masuk kan perasa tambahan seperti...gula garam dan pak aji skit (kalau tak suka pak aji boleh letak 1sb sos tiram). sambil2 tu korang rasa la sambal tu..kot2 ade bahan yang terkurang nak kena tambah. Agak sambal da cukup masak tu, korang masukan kentang dan ikan bilis tadi gaul bagi sebati dengan sambal tu..lepas tu boleh la tutup api.




Ini lah hasil kentang sambal power meletoppp aku =) kalau yang da bosan makan nasi tu korang boleh cuba makan dengan roti buat macam sandwich! sedap tau!!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

!!!Cendawan Goreng shedapppp!!

Assalammuailaikum, Hari ini sis nak promosikan satu produk keluaran bumi putera yang sangat sedap! snek ringan sesuai untuk seisi keluarga. ...